OM ODOO
Hvad betyder open source?
Open source betyder at kildekoden er frit tilgængelig (ofte gratis), og at man derfor kan arbejde videre med den og dele den med andre.
Hvad er et modul?
Et modul er i Odoo en byggeklods, som udgør en mindre del af systemet. Eksempler på moduler er fx Regnskab, Hjemmeside, Lager etc. Moduler kan installeres løbende, efterhånden som virksomheden får brug for flere funktioner i Odoo.
Foruden moduler anvendes der også applikationer (eller apps) i Odoo. Hvor moduler er store byggeklodser, anvendes applikationerne groft sagt til mindre tilpasninger af systemet.
Kan jeg starte med enkelte moduler og senere udvide med flere?
Sagtens! Der er ingen grund til at starte med flere moduler end du skal bruge. Du betaler fortsat pr. bruger, så der er ingen ekstra udgifter forbundet med at udvide Odoo senere hen.
Hvordan installerer jeg et nyt modul?
Der ligger allerede en del moduler på serveren, som kan installeres med et enkelt klik. Har man derimod fået udviklet et nyt modul eller købt et på odoo.com, så skal modulet først lægges på serveren. Kontakt os og så skal vi nok sørge for, at det bliver lagt på serveren. Modulet vil være tilgængeligt og klar til brug inden for en time.
Kan man tilpasse systemet?
Ja da! Selvom Odoo har rigtig mange standardfunktioner, kan man sagtens få tilpasset systemet efter virksomhedens behov. Odoo er baseret på open source, og tilpasningsmulighederne er systemets helt store styrke sammenlignet med andre store ERP systemer.
Hvorfor er Odoo så billigt sammenlignet med andre store ERP systemer?
Da Odoo er baseret på open source, er kildekoden frit tilgængelig. Det betyder at udviklere over hele verden kan bidrage til optimering af systemet, hvilket betyder at de samlede udviklingsomkostninger er langt lavere, end ved traditionelle systemer. Odoo kan faktisk også fåes i en "light" udgave, kaldet "Odoo Community". Denne version er helt gratis, men vi anbefaler dog kun denne version til foreninger o. lign.. Skal du anvende systemet til at drive en professionel virksomhed, anbefaler vi "Odoo enterprise" versionen.
Anvender man Odoo Enterprise betaler man en årlig licens. Denne beregnes ud fra antallet af brugere samt anvendte applikationer. Denne udregningsmetode betyder, at man udelukkende betaler for det man bruger, og dermed forbliver prisen på Enterprise versionen også lav sammenlignet med andre ERP systemer, hvor man ofte køber prædefinerede pakkeløsninger.
Skal Odoo installeres på computeren?
Nej. Odoo er webbaseret, hvilket betyder, at alt der kræves er en internetforbindelse.
Hvor lang tid binder jeg mig for?
Du kan selv vælge om du vil binde dig for en måned eller et eller flere år ad gangen. De fleste vælger dog et år, da dette giver den bedste pris.
Hvor hurtigt kan jeg komme igang?
Hurtigt - teknisk. Bare tilmeld dig på Odoos hjemmeside, og din database er klar inden for 1-2 timer.
Ellers foreslår vi, at du udfører implementeringen sammen med en ekspert, som vi er. Kontakt os her for at planlægge sammen.
Hvorfor er der forskellige versioner af Odoo?
Fordi Odoo er i konstant udvikling. Ca. en gang om året frigives en opdateret version af Odoos kildekode, og denne udgør en ny version af Odoo. Grundlæggende forbliver Odoo dog det samme system på tværs af versionerne, og man kan sagtens fortsætte på sin nuværende version, selvom der udgives en ny.
Kan man skifte til en nyere version af Odoo?
Det kan man sagtens. Det gælder for alt IT, at det løbende skal opdateres, hvorfor man på sigt også vil skulle opgradere til en nyere version af Odoo. Har du abonnement på Odoo Enterprise, er selve den datamæssige opgradering til en ny version inkluderet i abonnementet. Du skal dog betale for konsulent-hjælp til selve forløbet med at teste, ændre opsætning o.s.v.. Der er dog et vist arbejde forbundet med sådan en opgradering, og vi anbefaler at opgradere ca. hert andet år, medmindre nye funktioner i en nye version har større betydning.
Er Odoo sikkert, når det kører online?
Du kan være helt tryg ved sikkerheden i Odoo, da både teamet bag Odoo samt hostingcentret altid prioriterer, at sikkerheden er i top - alle miljøer flyttes fx pt. fra http til https. Du kan læse mere om sikkerheden i Odoo her (linket er på engelsk). Vi har i FlexERP desuden fokus på EU's nye persondataforordning og garanterer, at vi lever op til de nye og strengere krav om databeskyttelse.
Hvad gør jeg med alle dataene fra det gamle system, når jeg skifter til Odoo?
Det skal selvfølgelig med over i Odoo. Alle stamdata, såsom kunde/leverandør kartotek, varenumre o.s.v. , fra det gamle system eksporteres blot i en csv. fil, som efterfølgende importeres i Odoo.
Jeg anvender andre systemer til CRM og min hjemmeside - kan Odoo integreres med dem?
Det er muligt at integrere Odoo med mange andre systemer. Men en af styrkerne ved Odoo er jo netop, at langt de fleste andre systemer bliver overflødiggjort, fordi Odoo kan så meget. Med i prisen for Odoo pakken er bl.a. moduler til CRM, hjemmeside og webshop, hvorfor integration med andre systemer ofte slet ikke er nødvendigt.
FEJLFINDING
Når jeg forsøger at åbne Odoo, står der "Internal Server Error" - hvad gør jeg?
Der er opstået en fejl hos hostingcentret, og serveren skal genstartes. Kontakt os og så får vi løst fejlen hurtigst muligt - det tager som regel kun få minutter.
Jeg kan ikke logge ind i Odoo - hvad gør jeg?
Det er som regel et browserproblem. Prøv at rydde browserdata. I Chrome gør du det ved at klikke på de tre lodrette prikker øverst i højre hjørne i browseren, klikke på “Flere værktøjer” og derefter “Slet browserdata”. Vælg “seneste døgn” eller “seneste uge” og klik på “Ryd browserdata”. Derefter burde Odoo fungere igen. Virker Odoo fortsat ikke så kontakt os.
Dataene i Odoo er ikke opdaterede - hvad gør jeg?
Prøv at trykke på F5, så genopfriskes browseren. Hjælper dette ikke kan du prøve at rydde browserdata. I Chrome gør du det ved at klikke på de tre lodrette prikker øverst i højre hjørne i browseren, klikke på “Flere værktøjer” og derefter “Slet browserdata”. Vælg “seneste døgn” eller “seneste uge” og klik på “Ryd browserdata”. Derefter burde Odoo fungere igen. Virker Odoo fortsat ikke så kontakt os.
Odoo har indlæst i meget lang tid - hvad gør jeg?
Afhængigt af hvilken opgave du har bedt Odoo udføre, kan indlæsningstiden godt være lang. Dette gælder især, når der skal indlæses store mængder data - fx. lagertal. I disse tilfælde skal man være tålmodig. Skulle Odoo alligevel stå og indlæse i alt for lang tid (især ved små opgaver), så er der formentlig opstået en fejl på serveren, og en genstart af serveren er derfor nødvendig hos hostingcentret. Kontakt os - så skal vi nok få det løst hurtigst muligt. Det tager som oftest blot et par minutter.