I Odoo kan man opsætte systemet til at udføre en række handlinger automatisk. På den måde slipper man for at skulle gøre det manuelt - når først handlingen er sat op, kører den automatisk fremadrettet. Eksempler på automatiserede handlinger kunne være:
Opdatering af felter på baggrund af andre felter (fx kan salgsprisen opdateres ved ændringer i indkøbsprisen)
Udsendelse af emails (fx påmindelser eller underretninger)
De automatiske handlinger kan udløses af forskellige ting - de fx være tidsstyrede eller afhængige af nyoprettelser/opdateringer af dokumenter.
Den helt store fordel ved de automatiske handlinger er, at de udvider systemets indbyggede anvendelsesmuligheder betragteligt, helt uden at der skal udvikles særmoduler og -tilpasninger. Funktionen er en del af stardardopsætningen af Odoo, så det er hurtigt og nemt at komme i gang med at anvende dem, og du sparer potentielt masser af tid, da flere manuelle arbejdsgange kan automatiseres.
Automatiserede handlinger kan både opsættes i version 8 og 10.