Langt de fleste danske banker er efterhånden blevet inkluderet i standard Odoo banksynkronisering. Helt uden ekstra moduler eller særtilpasninger kan du nu dagligt indlæse dine bankposteringer til bankafstemningen i Regnskab. Opsætningen er simpel og kan laves med det samme af dig selv, men vi hjælper selvfølgelig også gerne.
Du kan læse den officielle dokumentation her.
Enkel opsætning
(vær opmærksom på, nedenstående kan variere en smule afhængig af Odoo version og bank)
Gå i Regnskab - Konfiguration - Tilføj en bankkonto. En pop-up åbnes, hvor du fremsøger din bank, markerer den og opretter forbindelse:
Angiv at det drejer sig om en erhvervskonto:
Du videresendes dernæst til fx Enablebanking, som er en tredjepart, der laver forbindelsen mellem banken og Odoo. Her skal du blot fortsætte:
Du omdirigeres nu til din netbank, hvor du ser det sædvanlige loginbillede. Log ind som du plejer:
Efter dit login i banken lukkes fanen ned igen, og i Odoo er der nu en pop-up, der viser dine bankkonti. Her skal du nu matche konti med de korrekte journaler i Odoo. I feltet Journal kan du vælge mellem dine bankjournaler. Vær opmærksom på, at der i feltet 'Handling' står 'Opret ny journal', selvom du synkroniserer med en eksisterende journal. Du vælger samtidig, hvor langt tilbage du vil hente bankposteringer ved at sætte en dato i feltet 'Få transaktioner siden'. Sørg for kun at hente fra den dag, hvorfra du mangler posteringer i bankafstemningen. Ønsker du ikke at synkronisere alle konti, fjerner du blot dem, der ikke skal med. Til sidst trykker du på 'Synkroniser Nu'.
Derefter synkroniseres Odoo med din bank, og fremover vil det ske hver 12. time. Du kan også gå i Regnskab - Konfiguration - Online Synkronisering (kræver udviklertilstand fra version 17), vælge konto og derefter klikke på 'Indhent Transaktioner', hvormed der laves en ny opdatering.
Dermed er din banksynkronisering opsat og kører automatisk. Når du laver din første synkronisering, skal du være opmærksom på at få kontrolleret de indhentede transaktioner i Odoo, og at tallene/posterne stemmer - der skal sommetider laves mindre manuelle justeringer i transaktionerne, hvis der i forvejen har været anvendt manuelle importløsninger.
Vær opmærksom på, at synkroniseringen ophører pr. lovkrav med et fast interval (formentlig tre måneder), hvis forbindelsen ikke er opdateret i mellemtiden. Det gør som sådan ikke noget, og forbindelsen kan blot oprettes fra ny. Det er dog nemmere at være på forkant, så der ikke pludselig mangler flere dages bankposter. Opdatér via Regnskab --> Konfiguration --> Online synkronisering og vælg den gældende forbindelse. Klik på 'Opdatér Legitimationsoplysninger' og følg derefter anvisningerne. Efterfølgende bør du kontrollere det seneste kontoudtog, så du er sikker på, at tallene fortsat stemmer. Denne funktion er bankspecifik, og i visse banker vil det kun være muligt at genetablere forbindelsen fra ny.
Så enkelt er det at komme i gang. Du sparer en masse tid på manuel import eller udgiften ved tredjepartsmoduler. Der er ingen udgifter forbundet med opsætning og brug af Odoos banksynkronisering, og du kan selv lave det hele. Så hvorfor vente med at komme i gang?
Banksynkronisering i Odoo